ΟΙ ΜΕΓΑΛΕΣ ΟΡΧΗΣΤΡΕΣ

ΟΙ ΜΕΓΑΛΕΣ ΟΡΧΗΣΤΡΕΣ

«…Ο Γιώργος Νταλάρας τραγουδάει ελληνικά, η μουσική του όμως μιλάει σε όλο το κόσμο»,  έγραφε για το μεγάλο Έλληνα ερμηνευτή η γαλλική Figaro το 1993, αλλά και «… ένας μουσικός με τρομερές επιδόσεις που ξεπερνά με ευκολία τα στυλ και τα εθνικά σύνορα» αναγνώριζε  το αγγλικό TIME OUT ένα χρόνο πριν, όταν πια η φήμη του είχε από καιρό ξεπεράσει τα ελληνικά σύνορα. Ένας Έλληνας ταξιδευτής, ένας σπάνιος ερμηνευτής, ένας ανήσυχος μουσικός που πιστεύει βαθιά στην ιδιαίτερη φυσιογνωμία της ελληνικής μουσικής, στη δύναμη και στις δυνατότητες της  και ταυτόχρονα στον παγκόσμιο χαρακτήρα της. Ξεπερνώντας μουσικά είδη και εθνικές σχολές συναντά «αταίριαστους» ήχους στις συνεργασίες του. Οι συνεχείς του αναζητήσεις ταξίδεψαν την Ελλάδα στα σύνορα του κόσμου, η πεποίθηση πως η πολυεθνικότητα στηρίζεται στην κοινή ιδιοκτησία της καλλιτεχνικής κληρονομιάς, ένωσαν την ερμηνευτική του δεινότητα με την δεξιοτεχνία μερικών από τις μεγαλύτερες ορχήστρες του κόσμου.

Η περίφημη Metropole Orchestra της Ολλανδίας είναι η πρώτη μεγάλη ορχήστρα με την οποία συνεργάστηκε ο Γιώργος Νταλάρας. Μια συναρπαστική καλλιτεχνική συνάντηση που έγινε το φθινόπωρο του 1995 στο Ωδείο Ηρώδου του Αττικού, υπό την διεύθυνση του Dick Baker. Ήταν δύο μουσικές παραστάσεις που σαγήνευσαν και συγκίνησαν το κοινό σε ένα πρόγραμμα – αφιέρωμα στις μουσικές και τα τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη για τον διεθνή κινηματογράφο, που ηχογραφήθηκαν ζωντανά και κυκλοφόρησε από την EMI CLASSICS σε δεκαπέντε χώρες.

Η επόμενη συνάντηση του με μια από τις σημαντικότερες και μακροβιότερες χορωδίες της Ευρώπης, τη χορωδία της Όπερας Deutchen Oper Berlin έγινε  το 1996 όταν ερμήνευσε στην Όπερα του Βερολίνου την λειτουργία του Ariel Ramirez, “Misa Criolla”.  Ήταν μια συναυλία που αναμενόταν με μεγάλο ενδιαφέρον αφού τα εισιτήρια είχαν εξαντληθεί αρκετές μέρες πριν και τόσο ο ημερήσιος τύπος όσο και τα έντυπα της όπερας είχαν αφιερώσει εκτενή δημοσιεύματα. Αξίζει να αναφερθεί ότι τη συναυλία μετέδωσε ζωντανά ο ραδιοφωνικός σταθμός SPF που ασχολείται με κατεξοχήν κλασσικό ρεπερτόριο.

Ακολουθεί η Φιλαρμονική Ορχήστρα του Ισραήλ, μια από τις σημαντικότερες ορχήστρες στον κόσμο που  προσκάλεσε τον Γιώργο Νταλάρα για δυο συναυλίες στο Mann Auditorium στο Τελ-Αβιβ το Νοέμβριο του 1997.  Την ορχήστρα διηύθυνε ο Ηλίας Βουδούρης.  Ήταν μια σύμπραξη που υλοποίησε με τον καλύτερο τρόπο την επιθυμία που χρόνια είχε ο Γιώργος Νταλάρας να παίξει μερικά από τα πιο σημαντικά ελληνικά τραγούδια με συμφωνικό ήχο. Η διεθνής αναγνωρισμένη ερμηνευτική δεινότητα της Φιλαρμονικής Ορχήστρας ενώθηκε με την ισχυρή, χαρισματική σκηνική παρουσία, την ακρίβεια και την από ψυχής ερμηνεία του Γιώργου Νταλάρα ξεδιπλώνοντας το πορτραίτο της σύγχρονης ελληνικής μουσικής.

Μια μουσική διαδρομή που ξεκίνησε από τα ρεμπέτικα για να περάσει στις μεγάλες του επιτυχίες, σε κλασσικά τραγούδια μεγάλων Ελλήνων συνθετών, μελωδίες της Μεσογείου καθώς και μεσαιωνικά τραγούδια των εβραίων της Ισπανίας (ladino).  H ζωντανή ηχογράφηση αυτών των παραστάσεων αποτυπώθηκε σε ψηφιακό δίσκο με τίτλο «GEORGE DALARAS AND THE ISRAEL PHILARMONIC ORCHESTRA” που κυκλοφόρησε τον Απρίλιο του 1999 διεθνώς από την EMI CLASSICS σημειώνοντας μεγάλη επιτυχία.

Παράλληλα ο Γιώργος Νταλάρας έχει συνεργαστεί με την «Καμεράτα –Ορχήστρα Φίλων της Μουσικής» με την οποία συναντήθηκε στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το 1994 στην μουσική παράσταση « …και με φως και με θάνατον ακαταπαύστως…» αλλά και στο έργο «Ύμνοι αγγέλων σε ρυθμούς ανθρώπων» του Σταύρου Κουγιουμτζή, υπό την διεύθυνση του Αλέξανδρου Μυράτ.

Το 1999 ο Γιώργος Νταλάρας συναντήθηκε με την Ossipov Russian Orchestra.  Μια συνεργασία  υψηλού επιπέδου που εντυπωσίασε με την απλότητα και τη μουσικότητα της.  Χιλιάδες θεατές χειροκρότησαν τις μεγάλες ερμηνείες του Γιώργου Νταλάρα σε τραγούδια Ελλήνων συνθετών και μπαλάντες της Μεσογείου, σε εξαιρετικές εκτελέσεις από την Ossipov που είναι μια από τις μεγαλύτερες και διασημότερες ρωσικές ορχήστρες καθώς συνδυάζει τη συμφωνική δομή με λαϊκό χρώμα. Την ορχήστρα των 70 μουσικών με μπαλαλάϊκες και ντόμρας διηύθυνε ο Νικολάϊ Καλίνιν.  Οι παραστάσεις δόθηκαν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, στη Θεσσαλονίκη, στο Αρχαίο Ωδείο Πάτρας, στην Κύπρο, στο Queen Elizabeth Hall στο Λονδίνο αλλά και στη Μόσχα το Νοέμβριο του 2000.

Τον Οκτώβριο του 1999, ο Γιώργος Νταλάρας συναντήθηκε στη φημισμένη εκκλησία Notre-Dame Basilica, στην παλιά πόλη του Μόντρεαλ, με την Συμφωνική Ορχήστρα του Μόντρεαλ, υπό την διεύθυνση του διεθνούς μαέστρου Charles Dutoit. Η Συμφωνική Ορχήστρα του Μόντρεαλ, που αποτελείται από διακεκριμένους σολίστες, ιδρύθηκε το 1934 και αποτελεί σήμερα μια από τις μεγαλύτερες ορχήστρες στον κόσμο.

Τον Σεπτέμβριο του 2000 ο Γιώργος Νταλάρας συνεργάστηκε για πρώτη φορά με την BBC Concert Orchestra, μια από τις λαμπρότερες βρετανικές ορχήστρες που ιδρύθηκε το 1952, αποτελείται από 80 διακεκριμένους σολίστες και έχει ένα ευρύ και ευέλικτο ρεπερτόριο, το οποίο εκτείνεται από κλασικές δημιουργίες και μεγάλες όπερες μέχρι σύγχρονη μουσική και δημοφιλή τραγούδια. Συναντήθηκαν στο κατάμεστο Ηρώδειο, σε ένα ρεσιτάλ ξεχωριστών εκτελέσεων για μεγάλη ορχήστρα, υπό την διεύθυνση του μαέστρου Nick Davies και στο οποίο συμμετείχε η σπουδαία αμερικανίδα τραγουδίστρια της τζαζ  Joan Faulkner.  Η συναυλία της οποίας τα εισιτήρια είχαν εξαντληθεί αρκετές ημέρες  πριν, επαναλήφθηκε τον Οκτώβριο της ίδιας χρονιάς στο Royal Festival Hall στο Λονδίνο με τη συμμετοχή αυτή τη φορά  της μεγάλης Μαθητικής Χορωδίας του Κολλεγίου Αθηνών- Κολλεγίου Ψυχικού.

Τον Οκτώβριο του 2000 δόθηκαν τέσσερις συναυλίες  στην Κύπρο, οι οποίες σηματοδότησαν τη συνεργασία του Γιώργου Νταλάρα με τη περίφημη Συμφωνική Ορχήστρα του Κρεμλίνου σε ένα ρεσιτάλ στο οποίο συμμετείχε και η εξαιρετική ερμηνεύτρια Μαργαρίτα Ζορμπαλά.  Η Συμφωνική Ορχήστρα του Κρεμλίνου, κύριο χαρακτηριστικό της οποίας είναι η οργανική σύνθεση και η αρμονία της υψηλής εκτέλεσης και ερμηνείας με την άψογη τεχνική και καλλιτεχνική έκφραση, αποτελείται από 70 εξαιρετικούς σολίστες μουσικούς.  Καλλιτεχνικός διευθυντής και μαέστρος της ορχήστρας είναι ο Πάβελ Οβσιάνικοβ, συνθέτης που στην διάρκεια της δημιουργικής του πορείας έχει καταφέρει να συνδυάσει τη διατήρηση της πλούσιας κληρονομιάς της ρωσικής κουλτούρας με την αναζήτηση των νέων μουσικών ιδεών. Το Νοέμβριο του 2000 συναντήθηκαν ξανά στη Ρωσία σε μια συναυλία που δόθηκε  στη Αίθουσα Γεωργίου- Παλάτι του Κρεμλίνου.

Τον Ιούνιο του 2001, ο Γιώργος  Νταλάρας συναντιέται ξανά με την «OSSIPOV RUSSIAN ORCHESTRA», υπό τη διεύθυνση του Νικολάϊ Καλίνιν στους Δελφούς, σε μια μοναδική συναυλία που  εντάσσεται στο πρόγραμμα εκδηλώσεων της Πρώτης Παγκόσμιας Ημέρας Προσφύγων και της συμπλήρωσης  50  χρόνων από την  ίδρυση της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες (ΥΑ). Το πρόγραμμα της συναυλίας, στο οποίο συμμετέχει και η σπουδαία αμερικανίδα τραγουδίστρια Jocelyn  B.Smith,  περιλαμβάνει κυρίως έργα του  τιμώμενου, στην εκδήλωση,  Μίκη Θεοδωράκη  ως έναν από τους επιφανέστερους πρόσφυγες διεθνώς.

Τον Αύγουστο του 2001 ο Γιώργος Νταλάρας συνεργάζεται για πρώτη φορά με την φημισμένη Φιλαρμονική Ορχήστρα της Φιλαδέλφεια, υπό τη διεύθυνση του διεθνούς μαέστρου Charles Dutoit – με τον οποίον είχαν συναντηθεί πριν δυο χρόνια στον Καθεδρικό Ναό Notre Dame de Basilica του Μόντρεαλ – συμμετέχοντας στο Φεστιβάλ Κλασσικής Μουσικής της Saratoga.  Πρόκειται για ένα από τα διασημότερα Φεστιβάλ Κλασσικής Μουσικής στο κόσμο που γίνεται κάθε καλοκαίρι στο Saratoga Springs που ανήκει στη πολιτεία της  Νέας Υόρκης, και είναι η πρώτη φορά που συμμετέχει σ’ αυτό Έλληνας καλλιτέχνης.

Η Φιλαρμονική Ορχήστρα της Φιλαδέλφεια ιδρύθηκε το 1900,  αποτελείται από διακεκριμένους σολίστες και έχει συνδεθεί στη διάρκεια των 100 χρόνων της λαμπρής ιστορίας της με μεγάλες ηχογραφήσεις, περίφημες παραστάσεις, διεθνείς ιστορικές περιοδείες και μεγάλες δισκογραφικές επιτυχίες. Η Philadelphia Orchestra υπερηφανεύεται επίσης για μια σειρά από ξεχωριστές πρωτιές Ήταν η πρώτη συμφωνική ορχήστρα που έκανε ηλεκτρονικές ηχογραφήσεις (το 1925), η πρώτη που παρουσίασε μουσική από ταινία μεγάλου μήκους (The Big Broadcast of 1937 της Paramount), η πρώτη αμερικανική ορχήστρα που ηχογράφησε όλες τις συμφωνίες του Beethoven σε ψηφιακή μορφή (το 1988), και η πρώτη μεγάλη ορχήστρα που έδωσε ζωντανά συναυλία μέσω Internet (το 1997).

Ανάμεσα στις άλλες πρωτιές η Ορχήστρα δημιούργησε ιστορία στον κινηματογράφο το 1939, όταν ηχογράφησε το σάουντρακ της ταινίας του Walt Disney, Fantasia, το 1940, μια ταινία κινουμένων σχεδίων σταθμός, η οποία βοήθησε στο να εκλαϊκευτεί η συμφωνική μουσική στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Στα τέλη του 2002 και αρχές του 2003, ο Γιώργος Νταλάρας συνεργάστηκε με την Κρατική Ορχήστρα Κύπρου, σε τρεις μεγάλες συναυλίες που δόθηκαν στο Λονδίνο,την Κοπεγχάγη και το Παρίσι, με σκοπό την προβολή του πολιτιστικού προσώπου της Κύπρου, με την ευκαιρία της επικείμενης ένταξής της στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Τον Αύγουστο του 2004, ο Γιώργος Νταλάρας πραγματοποίησε δυο συναυλίες στο Ηρώδειο με τον τίτλο: «Μεσόγειος 30ος – 40ος Παράλληλος – Μουσικό Ταξίδι στην Μεσόγειο», με ειδικούς προσκεκλημένους την Dulce Pontes, τον Eddy Napoli και άλλους καλλιτέχνες. Τους καλλιτέχνες συνόδευε λαϊκή Ορχήστρα και η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ, υπό τη Διεύθυνση του Λουκά Καρυτινού.

Τον Νοέμβριο του 2005 πραγματοποιήθηκαν δύο μεγάλες συναυλίες του Γιώργου Νταλάρα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών με τα έργα του Μίκη Θεοδωράκη, τη «Ρωμιοσύνη» σε ποίηση Γιάννη Ρίτσου και του «Άξιον Εστί» σε ποίηση Οδυσσέα Ελύτη.  Στις συναυλίες συμμετείχε ο βαρύτονος Τάσης Χριστογιαννόπουλος και τα κείμενα των ποιητών διάβασε ο Γιώργος Κιμούλης.  Συμμετείχε επίσης η Λαϊκή Ορχήστρα «Μϊκης Θεοδωράκης» Λαϊκή Ορχήστρα, η Ορχήστρα Σύγχρονης Μουσικής της ΕΡΤ υπό τη διεύθυνση του Ανδρέα Πυλαρινού, η Χορωδία της ΔΕΗ υπό την διεύθυνση του Κωστή Κωνσταντάρα, η Χορωδία του Δήμου Αθηναίων υπό τη διεύθυνση του Σταύρου Μπερή και η Νεανική Χορωδία του Λεοντείου Λυκείου Νέας Σμύρνης υπό τη διεύθυνση της Κατερίνας Βασιλικού.  Τα έσοδα αυτών των συναυλιών διατέθηκαν στο Σύλλογο  Επανένταξης Εθισμένων «Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ».

Τον Νοέμβριο του 2010 ο Γιώργος Νταλάρας πραγματοποίησε μια μοναδική συναυλία στην Νέα Υόρκη στο κατάμεστο Lincoln Center, με τη συμμετοχή της Συμφωνικής Ορχήστρας του Κλήβελαντ “City Music Cleveland”, υπό τη διεύθυνση του Αλέξανδρου Μυράτ. Στη συναυλία παρουσιάστηκαν σε παγκόσμια πρεμιέρα, τα έργα του Ελληνοκαναδού συνθέτη Κώστα Χατζή, «Credo» και “Telluric Dances”.

Τον Ιούνιο και τον Σεπτέμβριο της ίδιας χρονιάς ο Γιώργος Νταλάρας ξεκινάει τη συνεργασία του με την Ορχήστρα Παραδοσιακών Οργάνων Ρωσίας «OSSIPOV», υπό τη διεύθυνση του Βλαντιμίρ Αντρόποφ, σε συναυλίες στην Κύπρο και το Ισραήλ.

Τον Ιούλιο του 2011 ο Γιώργος Νταλάρας συνεργάστηκε για πρώτη φορά με την Κρατική Συμφωνική Ορχήστρα της Κωνσταντινούπολης, υπό τη διεύθυνση του μαέστρου Hakan Sensoy, σε μία μοναδική συναυλία.

Η Κρατική Συμφωνική Ορχήστρα της Κωνσταντινούπολης έχει παίξει κεντρικό ρόλο στην καρδιά της Τουρκικής μουσικής ζωής τα τελευταία 60 χρόνια, έχει πραγματοποιήσει συναυλίες σε πολλούς χώρους στην Τουρκία, έχει ταξιδέψει στην Ιταλία, Ισπανία, πρώην Γιουγκοσλαβία, Αυστρία, Ελλάδα, Βουλγαρία, Δημοκρατία της Τσεχίας, ΗΠΑ και Ιαπωνία κι έχει συνεργαστεί με σολίστες διεθνούς φήμης, όπως ο Λουτσιάνο Παβαρότι και ο Χοσέ Καρέρας.